اللهُّمَ اَخرُجنی مِنَ ظُلَماتِ الوَهم وَاکرِمنی بِنُورِ الفهم اللهُّم اَفتِح عَلَینا اَبوابَ رَحمَتِک وَانشُر عَلَینا خَزائِنَ عُلوُمِک
بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الرّاحِمینَ
قانون شروع
مقدماتبازی با قرعه كشى بوسيله سكه مشخص می شود، تيمى كه برنده قرعه است تصميم می گيرد كه به كدام دروازه در نيمه اول حمله كند (در واقع كدام طرف زمين بازى كند). تيم ديگر ضربه آغاز مسابقه را خواهد زد. تيم برنده قرعه، ضربه آغاز مسابقه را در نيمه دوم خواهد زد. در نيمه دوم مسابقه، تيمها زمينها را تعويض كرده و به دروازه مقابل حمله می كنند.
ضربه شروع
ضربه شروع روشى براى شروع يا شروع مجدد بازى محسوب می شود:
▪ بعد از به ثمر رسيدن هر گل.
▪ در شروع نيمه دوم مسابقه.
▪ در شروع هر نيمه وقت اضافه (در صورت داشتن وقت اضافى).
از ضربه مستقيم آزاد بازى گل محسوب می شود.
چگونگى شروع مسابقه
▪ تمام بازيكنان در نيمه زمين متعلق به خود قرار می گيرند.▪ بازيكنان دسته مقابل شروع كننده بايد حداقل 9.15 متر از توپ فاصله گرفته تا توپ در بازى قرار گيرد.
▪ توپ ثابت روى نقطه مركزى قرار می گيرد.
▪ داور علامت می دهد.
▪ وقتى كه به توپ ضربه زده شد و به طرف جلو حركت كرد، توپ در بازى خواهد بود.
▪ زننده ضربه نمی تواند براى بار دوم با توپ بازى كند تا توپ بوسيله بازيكن ديگرى لمس شود.
بعد از به ثمر رسيدن گل بوسيله يك تيم، ضربه شروع به وسيله تيم ديگر اجرا می شود.
تخلفات / تنبيهات
▪ يك ضربه آزاد غير مستقيم براى تيم مقابل و از جايى كه نقض مقررات صورت گرفته است، زده می شود.
براى هرگونه نقض مقررات ديگر ضربه شروع:
▪ ضربه شروع تكرار خواهد شد.
رها كردن توپ، روشى براى آغاز مجدد بازى بعد از هر وقفه موقتى ميباشد و آن زمانى انجام ميشود كه توپ در بازى باشد و بازى براى هر دليلى كه در قانون پيش بينى نشده قطع شود.
▪ اگر توپ بعد از برخورد با زمين و بدون تماس با بازيكنان، بخارج از زمين بازى برود. مقررات ويژهيك ضربه آزاد كه به نفع دسته مدافع و در داخل محوطه دروازه خود اعلام می شود، از هر قسمت داخل محوطه دروازه می تواند زده شود.
يك ضربه آزاد غيرمستقيم كه به نفع دسته حمله كننده در داخل محوطه دروازه حريف اعلام می شود، از روى خط محوطه دروازه كه موازى با خط دروازه و در نقطه اى نزديك به محل خطا، زده می شود.
بعد از اينكه بازى موقتا در داخل محوطه دروازه قطع گرديد، بازى با عمل رها كردن توپ از روى خط محوطه دراوزه كه موازى با خط دروازه و نزديك به محل توقف توپ، مجددا آغاز می شود.
قانون مدت
مدت بازى شامل دو وقت مساوى چهل و پنج دقيقه اى می باشد، مگر اينكه طور ديگر بين داور و دو تيم موافقت به عمل آيد.
هر نوع توافق در مورد تغيير زمان بازى (براى مثال كم كردن زمان هر نيمه به 40 دقيقه به دليل كمى نور) بايد قبل از آغاز بازى و با رعايت مقررات رقابتها، مشخص می شود.
مدت بين دو نيمه
بازيكنان مستحق استفاده از مدت استراحت بين دو نيمه می باشند.
زمان استراخت بين دو نيمه نبايد بيشتر از 15 دقيقه باشد.
مقررات رقابتها، بايد مدت استراحت بين دو نيمه را مشخص كند.
زمان استراحت بين دو نيمه، تنها با مواقفت داور می تواند تغيير كند.
افزودن اوقات تلف شده
اين افزايش شامل تمام زمانهاى تلف شده و به خاطر موارد زير صورت می گيرد:
▪ تشخيص بازيكنان آسيب ديده
▪ انتقال بازيكنان آسيب ديده از زمين بازى به خارج، براى مداوا
▪ وقتهاى تلف شده
▪ هر دليل ديگر
افزودن اوقات تلف شده به صلاحديد داور است.
ضربه پنالتى
اگر يك ضربه پنالتى در پايان هر نيمه يا پايان وقت اضافى اتفاق بى افتد، اجازه داده می شود تا ضربه زده شود و بعد صوت پایان بازی زده می شود.
وقت اضافى
مقررات مسابقات می تواند بر طبق شرايط مندرج در قانون 8، دو وقت مساوى براى مسابقه منظور کند.
قانون کمک داور
وظايفدو كمك داور تعيين می شوند كه وظايف آنها تابع تصميمات داور است. آنها بايد موارد زیر را نشان دهند:
▪ وقتى كه تمام توپ از زمين بازى خارج می شود.▪ كدام طرف حق زدن ضربه كرنر، ضربه دروازه و يا پرتاب توپ اوت را دارد.
▪ موقعى كه بازيكنى را می توان به دليل قرار داشتن در وضعيت آفسايد جريمه كرد.
▪ موقعى كه تعويض درخواست می شود.
▪ موقعى كه رفتارى ناشايست يا حوادث ديگرى در خارج از ديد داور، روى دهد.
▪ موقعى كه خطا اتفاق افتد و كمك داوران نسبت به داور نزديكتر به صحنه باشند (شامل موقعيتهاى خاص، خطاهايى كه در داخل محوطه جريمه اتفاق افتاده است).
▪ هرگاه در ضربات پنالتى، دروازه بان قبل از زدن ضربه به طرف جلو حركت كند و توپ از خط عبور كند.
همكارى
كمك داوران همچنين در كنترل مسابقه بر طبق قوانين بازى به داور كمك می كنند. بخصوص آنها می توانند براى رعايت فاصله 9.15 متر و براى كنترل بازى و كمك به داور، وارد زمين مسابقه شوند.
در صورت دخالت ناروا و غير ضرورى يا برخورد نامناسب، داور، كمك داور را بركنار و گزارش مقتضى ارسال خواهد كرد.
قانون داور
اقتدار داورهر مسابقه بوسيله يك داور اداره می شود. او براى اجراى قوانين، نسبت به مسابقه اى كه تعيين شده، اقتدار كامل دارد.
قدرت و وظايف داور:
▪ كنترل بازى با همكارى كمك داوران و همچنين در مواردى كه با داور چهارم قابل اجرا باشد.
▪ از شرايط قانونى بودن توپ (منطبق با قانون 2 - توپ بازی) مطمين باشد.
▪ از وسايل بازيكنان كه بايد با قانون 4 - وسایل بازیکنان منطبق باشد، اطمينان يابد.
▪ عمل كردن به عنوان وقت نگهدار و يادداشت كردن نتيجه بازى.
▪ داور با صلاحديد خود می تواند، براى هرگونه نقض قانون، مسابقه را متوقف، بحالت تعليق يا ختم كند.
▪ توقف، تعليق یا ختم بازى به دليل هر نوع اشكالى كه در خارج از زمين بازى اتفاق مى افتد.
▪ اگر بازيكنى به شدت آسيب ببيند، بازى را متوقف كرده و از خارج شدن او از زمين بازى اطمينان حاصل كند.
▪ اگر به عقيده داور، آسيب ديدگى بازيكن جزيى باشد، بازى را بايد ادامه داده تا توپ از بازى خارج شود.
▪ از خروج بازيكنى كه از زخمش خون جارى است مطمين شود و بازيكن تنها موقعى می تواند با علامت داور به بازى برگردد كه خونريزى او بند آمده باشد.
▪ هنگامى كه تيمى كه برروى آن خطايى صورت گرفته، از فرصت موجود سود برد، اجازه دهد كه بازى ادامه پيدا كند و چنانچه فرصت مورد انتظار در آن لحظه رخ ندهد و آوانتاژ (advantage) داده شده در همان وقت فايده اى نبخشد، داور بايد خطاى اصلى را جريمه كند.
▪ اگر بازيكن در يك لحظه بيشتر از يك خطا انجام داد، داور بايد او را براى خطاى شديدتر تنبيه كند.
▪ تنبيه انضباطى عليه بازيكنانى كه براى خطاى قابل اخطار يا اخراج مقصر هستند.
▪ هيچ لزومى ندارد كه داور فورا" به اين عمل اقدام كند، او می تواند وقتى كه توپ از بازى خارج شد به اين كار مبادرت ورزد.
▪ داور می تواند مسيولين رسمى تيم را كه رفتار غير مسيولانه اى دارند با تشخيص و صلاحديد خود از زمين بازى و اطراف آن بخارج هدايت نمايد.
▪ عمل كردن به نظر كمك داورارن روى حوادثى كه خود آنها را نديده است.
▪ مطمين شود كه شخصى بدون اجازه وارد زمين بازى نشود.
▪ آغاز مجدد بازى بعد از هر توقف.
▪ تهيه گزارش مقتضى و دادن اطلاعات لازم از موارد انضباتى بازيكنانى يا مسيولان تيم و حوادث ديگر كه قبل، در جريان و بعد از مسابقه اتفاق مى افتد.
تصميمات داور
تصميمات داور در حقيقت در ارتباط با بازى، نهايى است.
داور تنها موقعى مى تواند تصميم خود را روى حوادث تغيير دهد كه اين تصميم به نظر او و كمك داور، نادرست بوده و بازى هنوز مجددا آغاز نشده باشد.
تصميمات برد بين المللى
▪ تصميم 1
يك داور (يا هر جا كه مربوط به كمك داور يا داور چهارم باشد) براى موارد زير مسيول نخواهد بود: هرگونه جراحت و آسيب ديدگى بازيكن، مسيولان رسمى يا تماشاگر.
هر گونه خسارت وارده به هر نوع اموال.
هرگونه ضرر و زيان وارد به فرد، باشگاه، شركت، فدراسيون، انجمن يا هيت هاى مشابه كه ممكن است بر اثر تصميم داور كه براساس قوانين بازى يا روشهاى معمول لازم براى نگه داشتن بازى و كنترل مسابقه اتخاذ می كند بوجود آيد.
از قبيل تصميمات زير:
▪ تصميم در مورد اجازه يا عدم اجازه برگزارى مسابقه با توجه به شرايط زمين بازى، اطراف آن یا هوا.
▪ تصميم در مورد نا تمام گذاشتن مسابقه، به دليل شرايط جوى.
▪ تصميم در رابطه با شرايط لوازم يا تجهيزات مورد استفاده در طول يك مسابقه، از جمله تيرهاى عمودى و افقى پرچم و توپ.
▪ تصميم در مورد فطع يا عدم قطع مسابقه بر اثر دخالت تماشاگر يا هر مسيله اى كه در جايگاه تماشاگر بوجود آيد.
▪ تصميم در مورد توقف يا عدم توقف بازى، براى دادن اجازه انتقال و مداوا به بازيكنان مجروح از زمين بازى.
▪ تصميم در مورد پافشارى در درخواست انتقال بازيكن مجروح از زمين بازى به خارج جهت مداوا. ▪ تصميم در مورد اجازه يا عدم اجازه به بازيكن براى پوشيدن لباس يا وسايل ديگر.
▪ تصميم (تا آنجاييكه جزو مسيوليتهايش است) در مورد اجازه به هر فرد (از جمله مسيولان تيمها يا ورزشگاه، ماموران انتظامى، عكاسان و ساير نمايندگان رسانه ها) جهت حضور در مجاورت زمين بازى.
▪ هرگونه تصميم ديگرى كه ممكن است داور بر طبق قوانين بازى يا مطابق با وظايفش، براساس مقررات فيفا، كنفدراسيون، فدراسيون يا اتحاديه هاى ملى يا مقررات ليگ كه مسابقه تحت آن ضوابط برگزار می شود، اتخاذ كند.
▪ تصميم 2
در تورنمنتها يا مسابقاتى كه داور چهارم تعيين می شود، نقض داور و وظايف او طبق دستورالعملهاى مصوبه برد بين المللى فوتبال خواهد.
قانون وسایل
ایمن بودن - خطرناك نبودن وسايلبازيكن نبايد از وسايلى استفاده كند يا چيزى بپوشد كه براى خودش و ساير بازيكنان خطرناك باشد. (به انضمام هرگونه زيور آلات)
وسايل اساسىوسايل اساسى و اجبارى بازيكنان عبارت است از:
▪ پيراهن▪ شورت - اگر زير شورتى استفاده می شود، رنگ آن بايد به رنگ اصلى شورت باشد.
▪ جوراب ساق بلند
▪ محافظ ساق
▪ كفش
محافظ ساق
▪ كلا" بوسيله جوراب پوشيده شود▪ از جنسهاى مناسب مانند: لاستيك، پلاستيك يا نظير آنها ساخته شود
▪ محافظت معقولانه اى را فراهم كند
دروازه بانها
هر دروازه بان بايد از رنگهايى استفاده كند كه با رنگ لباس ساير بازيكنان، داور و كمك داوران مغاير باشد.
تخلفات و تنبيهات
براى هر گونه نقض اين قانون:
▪ داور به بازيكنى كه وسايلش نقض دارد دستور می دهد كه جهت درست كردن وسايل خود، زمين را ترك كند.
▪ بازيكن پس از اينكه نوپ در بازى متوقف شد، زمين را ترك می نمايد، مگر اينكه بلافاصله وسايل خود را اصلاح كند.
▪ بازيكنى كه براى اصلاح وسايل خود زمين را ترك كرده نمی تواند بدون اجازه داور دوباره وارد شود.
▪ قبل از ورود مجدد بازيكن به زمين بازى، داور وسايلش را كنترل كند كه درست و منطبق با قانون باشد.
▪ بازيكن تنها موقعى ميتواند مجددا به زمين بازى برگردد كه توپ خارج از بازى باشد.
بازيكنى كه زمين بازى را به دليل نقض اين قانون ترك می كند و سپس بدون اجازه داور دوباره وارد زمين می شود، با نشان دادن كارت زرد به او اخطار داده می شود.
آغاز مجدد بازى
اگر بازى توسط داور براى دادن اخطار متوقف شد:
▪ بازى مجددا" با يك ضربه آزاد غير مستقيم، بوسيله يكى از بازيكنان دسته مقابل، از محل توقف آغاز می شود.
قانون تعداد بازیکنان
بازيكنانيك مسابقه بوسيله دو دسته، كه هر دسته نبايد بيشتر از 11 نفر باشد و يكى از آنها دروازه بان است، انجام ميشود.
اگر تعداد بازيكنان هر يك از دسته ها كمتر از 7 نفر باشد، مسابقه آغاز نمی شود.
رقابتهاى رسمى
در مسابقاتى كه تحت سرپرستى فيفا و كنفدراسيونها و يا فدراسيونهاى/اتحاديه هاى ملى برگزار می شود، حداكثر از 3 بازيكن جانشين (تعویضی) می توان استفاده كرد.
مقررات مسابقه بايد مشخص كند كه اسامى چند نفر جانشين بايد معرفى شوند.
در مسابقات بين المللى تعداد بازيكنان ذخيره از 3 تا 7 نفر است.
ساير مسابفات در ساير مسابقات جانشينها می توانند مورد استفاده قرار گيرند مشروط براينكه:
▪ اطلاع به داور قبل از آغاز مسابقه.
▪ اگر داور اطلاع نداشته باشد يا اگر توافقى قبل از مسابقه بعمل نيايد، بيشتر از 3 نفر حق تعويض ندارند.
كليه مسابقات
در ساير مسابقات، اسامى بازيكنان جانشين بايد قبل از آغاز مسابقه به داور داده شود.
بازيكنانى كه اسامى آنها به داور داده نشده باشد، نمی توانند در مسابقه شركت كنند.
نحوه تعویض بازیکن توسط داور
براى تعويض بازيكنان جانشين، شرايط زير بايد رعايت شوند: ▪ اطلاع داور قبل از عمل تعويض.
▪ بازيكن جانشين در صورتى می تواند داخل زمين بازى شود كه بازيكن اصلى زمين را ترك و سپس تنها با علامت داور می تواند وارد شود.
▪ جانشين تنها می تواند هنگام توقف بازى و از خط ميانى وارد شود.
▪ زمانى كار تعويض پايان يافته می شود كه جانشين وارد زمين شود.
▪ از لحظه اى كه جانشين وارد زمين بازى شد جزو بازيكنان محسوب شده و بازيكن تعويض شده، از جرگه بازيكنان خارج می شود.
▪ بازيكنى كه قبلا در بازى بوده و تعويض شده است، ديگر نمی تواند براى بار دوم در همان مسابقه شركت كند.
▪ ليه بازيكنان جانشين، خواه به بازى فراخوانده شوند يا خير، تحت اقتدار و اختيار داور خواهند بود.
تعويض دروازه بان
هر يك از بازيكنان می توانند جايشان را با دروازه بان عوض كنند، به شرط اينكه:
▪ عمل تعويض بايد در توقف بازى انجام شود.
تخلفات/تنبيهات
اگر بازين جانشين (ذخيره) بدون اجازه داور وارد زمين شود:
▪ به بازيكن جانشين با كارت زرد اخطار داده می شود، و از وى خواسته می شود كه زمين را ترك كند.
▪ بازى با رها كردن توپ از محل توقف، مجددا آغاز می شود.
▪ بازى ادامه می یابد.
▪ بعد از اينكه توپ از بازى خارج شد، بازيكنان مربوطه اخطار (كارت زرد) خواهند گرفت.
براى هرگونه نقض مقررات اين قانون:
▪ بازيكنان مربوطه با دريافت كارت زرد، اخطا می گيرند.
آغاز مجدد بازى
اگر بازى براى دادن اخطار، توسط داور متوقف شد:
اخراج بازيكنان و جانشينان
بازيكنى كه قبل از آغاز بازى اخراج می شود، می توان بجاى وى از يك بازيكن جانشين استفاده كرد.
اگر يك بازيكن جانشين، خواه قبل از شروع و خواه بعد از شروع مسابقه اخراج شود، ديگر نمی تواند جايگزين داشته باشد.
تصميمات برد بين المللى
▪ تصميم 1
حداقل تعداد بازيكنان يك تيم، بستگى به نظر فدراسيون ملى دارد.
برد بين المللى عقيده دارد، اگر تعداد بازيكنان هر يك از دو دسته كمتر از 7 نفر باشد، مسابقه نبايد ادامه يابد.
▪ تصميم 2
مربى می تواند در جريان بازى تعليمات فنى را از منطقه فنى به بازيكنان خود منتقل كند، اما بايد پس از دادن تعليمات به وضعیت خود برگردد.
تمام افراد رسمى بايد در داخل محوطه فنى باقى مانده و مسوول رفتار خود باشند.
قانون توپ
جنس و اندازه توپ:
▪ باید كروى باشد.▪ از چرم يا جنسهاى مناسب ديگر ساخته شده باشد.
▪ محيط توپ نبايد بيشتر از 70 سانتى متر و كمتر از 68 سانتى متر باشد.
▪ وزن توپ در آغاز بازى نبايد بيشتر از 450 گرم و كمتر از 410 گرم باشد.
▪ فشار توپ 0.6 الى 1.1 آتمسفر (600 الى 1100 گرم بر سانتى متر مربع) در سطح دريا باشد.
تعويض توپ ناقص
اگر در جريان بازى توپ تركيد یا به هر طریقی حالت قانونى خود را از دست داد:
▪ بازى مجددا با رها كردن توپ از محلى كه توپ تغيير شكل داده است آغاز می شود.
اگر موقعى كه توپ در بازى نيست تركيد يا از حالت قانونى خارج شد، مثل ضربه آغاز بازى، ضربه دروازه، ضربه كرنر، ضربه آزاد، ضربه پنالتى يا پرتاب اوت:
▪ بازى مجددا با همان ضربه شروع می شود.▪ توپ نبايد در جريان بازى تعويض شود مگر با اجازه داور. تصميمات برد بين المللى
علامت استانداردهای توپ ▪ تصميم 1
در مسابقات يا رقابتهايى كه تحت سرپرستى كنفدراسيونها برگزار می شوند، توپ مورد استفاده بايد داراى يكى از تاييديه هاى زير باشد:
▪ The Official FIFA Approved
▪ The Official FIFA Inspected
▪ The Reference International Matchball Standard
▪ IMS - International Matchball Standrad
وجود چنين علامت هايى روى توپ مورد استفاده، نشان مى دهد كه با روشهاى لازم آزمایش شده و مورد قبول قرار می گیرد.
توپ علاوه بر اينها، بايد مورد تاييد برد بين المللى نيز باشد.
انستيتوهايى كه آزمايش ها را انجام مى دهند بوسيله فيفا انتخاب می شوند.
فدراسيونها يا اتحاديه هاى ملى مى توانند، توپهايى را كه داراى يكى از سه تاييديه هاى فوق باشند مورد استفاده قرار دهند.
▪ تصميم 2
در مسابقات فيفا و مسابقاتى كه تحت سرپرستى كنفدراسيونها و فدراسيونهاى ملى برگزار می شوند، هيچ نوع تبليغ تجارى روى توپ مجاز نيست جز آرم بازى و علامت تجارى توليد كننده توپ.مقررات مسابقه ميتواند اندازه و تعداد اين قبيل ماركها را محدودتر كند
سلطان سلیمان اول، مرزهای عثمانی را به بزرگترین حد خود رساند و در داخل امپراتوری هم اقدامات اصلاحی زیادی انجام داد و تحولاتی در امور اقتصاد، مالیات و هنر را رقم زد، او در عین حال ارتباطاتی با تمام مراكز قدرت در جهان برقرار كرد و اجازه تجارت با كشورهای نزدیك و دوردست را صادر كرد و به پیروان سایر ادیان الهی اجازه زندگی در قلمروی عثمانی زیر لوای دین خود را داد اما به هر حال دوران حكومت طولانی او با جنگها، خونریزیها، خشونتها، قتلعامها و اسارتهای بسیاری همراه بود و برخی اقدامات این سلطان با هر معیاری خشونتی فاجعهبار محسوب میشود (ازجمله قتل 2فرزندش با دستور مستقیم خود او و دستور قتل 4 نوهاش از جمله یك كودك شیرخواره.) در نهایت سلطان سلیمان كه به روایت تاریخ بیشتر عمر خود را در جنگ بوده (و به روایت سریال حریم سلطان اكثر عمر او در حرمسرا گذشته) در زمان جنگ با مجارها، در خارج شهر كنستانتین پل، بیمار شد و در روز پنجم یا ششم سال 1566 میلادی درگذشت. علت مرگ او را بعضی مورخان حمله قلبی و برخی دیگر مشكل تنفسی ذكر كردهاند.
در كتابهای تاریخی اشارههای زیادی به پشیمانی سلطان سلیمان از به قتل رساندن فرزندانش و وزیر اعظم او و تحت نفوذ خرم سلطان قرار گرفتن، شده است اما در كتابهای داستانی آمده كه سلطان چند ماه آخر عمر خود را صرفا به كابوس دیدن و ابراز ناراحتی و اشك ریختن و اظهار پشیمانی نمیگذرانده است، حتی در یك كتاب داستانی اشاره شده است كه سلیمان به دلیل این اقدامات از شدت شرمساری در آخر عمر خود دیوانه شده بود، اما بعید به نظر میرسد چنین روایتی صحت داشته باشد. البته باید این احتمال را هم در نظر داشت كه با توجه به جایگاه ویژه سلطان سلیمان در تاریخ عثمانی، به نوعی طی تاریخ اعقاب او تلاش كنند تا هرگونه تصویر ناپسند و زشت و ضعیف از او را از صفحات تاریخ پاك كنند.
در این مجموعه شخصیت سلطان سلیمان شخصیتی مستبد و دیکتاتور تصویر شده ولی در بعضی از جاها این شخصیت دیکتاتور کاملا نزول پیدا میکند و شکسته میشود به طور مثال او به خاطر یکی از همسرانش تمام اصول و قواعد خود را زیر پا میگذارد که این رفتار بسیار عجیب است.
خالد ارگنچ (سلطان سلیمان)
متولد 30 آوریل 1970 در استانبول تركیه و یك بازیگر تركتبار است. او پسر ساییت ارگنج، یكی از بازیگران شناختهشده تركیه است. تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان بشیكتاش آتاتورك در سال 1989 به اتمام رساند و بعد به دانشگاه فنی استانبول رفت. ولی بعد از یك سال آنجا را ترك كرد و به دانشگاه هنرهای زیبا رفت و پس از آن نیز به شغل اپراتوری كامپیوتر و فروشندگی پرداخت و بعد از آن وارد دنیای بازیگری شد.
سلما ارگچ (خدیجه سلطان)
متولد اول نوامبر 1978 در آلمان، روانشناس، و بازیگر زن ترك است. در شهر هام در آلمان به دنیا آمد. به مدت 3 سال در دانشگاه وستفال ویلهم مونستر به تحصیل در رشته پزشكی پرداخته و سپس در دانشگاه فرنیونی هاگن در رشتههای فلسفه و روانشناسی تحصیلات خود را تكمیل كرده است. او در سال 2000 میلادی پا به عرصه بازیگری گذاشت.
نورفتاح اوغلو(ماه دوران)
متولد 13 نوامبر 1980 است. بازیگر دورگه كه در شهر دویسبورك از كشور آلمان به دنیا آمده است. مدتی با نام نور آیسان به فعالیت در عرصه بازیگری پرداخت كه نام فامیل همسرش بوده است. اما بعد از مدتی نام خود را تغییر داده و با اسم اصلی خویش به فعالیت میپردازد. او در سریال حریم سلطان در نقش ماه دوران تا حد مطلوبی به شهرت میرسد كه البته هنوز جزء بازیگران مطرح و پرطرفدار تركیه به حساب نمیآید.
بوراك اوزچیویت(اوغلو)
بوراك اوزچیویت كه نقش مالكوچ اوغلو را در سریال حریم سلطان بازی میكند در تصاویر تبلیغ ژل اصلاح صورت حضور داشته است. حریم سلطان سریالی است كه بازیگرانش از بازیگران درجه 2 و 3 تركیه هستند و در انواع و اقسام تبلیغات نازل بازرگانی به عنوان بازیگر دیده میشوند.
نباهت چهره (والده سلطان):
زاده 15 مارس 1946 یك بازیگر ترك است. از طرف پدرش یك رگ گرجستانی دارد. از بازیهای معروف او میتوان در سریال حریم سلطان و همچنین سریال عشق ممنوع نام برد. او از بازیگرهای قدیمی تركیه است كه البته هیچ وقت بازیگر مطرح و تراز اولی نبوده و بیشتر طی سالهای گذشته با بازی در نقش زنان سالخورده به فعالیت در عرصه بازیگری پرداخته است.
اوكان یالابیك (ابراهیم پاشا)
متولد 23 دسامبر 1978 در بالك حصار تركیه است. در دوره دبیرستان تصمیم به بازیگری میگیرد. ابتدا وارد تئاتر مدرسه شده و سپس تصمیم میگیرد به صورت رسمی به تحصیل بازیگری بپردازد. به همین منظور به دانشكده هنرهای زیبای استانبول رفته ودر آنجا زیر نظر متخصصان بازیگری به تحصیل میپردازد. اوكان یالاییك را میشود یكی از بازیگرهای درجه دو یا سه تركیه دانست.
وزیری كه در آغاز پسرك دهاتی اسیری بود كه آرامآرام پلههای ترقی را طی میكرد پس از نوكری به پیشكاری و سپس مشاوری و سپس وزیری اعظم و دامادی خانواده سلطنتی رسید. او که توسط سلطان سلیمان به دلیل محل تولدش «پارگایی» نامیده میشد قبل از آنكه وزیر اعظم شود از سلطان خواست او را به این پست منصوب نكند، زیرا از جانش میترسید، اما سلطان او را منصوب كرد و به او اطمینان داد خطری او را تهدید نخواهد كرد، اما ابراهیم پاشا چنان قدرت و نفوذ و ثروتی پیدا كرد كه دشمنان بسیاری یافت. در سریال حریم سلطان دشمن شماره یك او خرم سلطان تصویر شده است اما در تاریخ آمده كه ابراهیم قربانی توطئههای سرداران سپاه، وزیران و به خصوص حسابدار اعظم دولت عثمانی اسكندر چلبی شده است اما اینكه در توطئهچینی علیه او ردپاهای خرم سلطان هم وجود داشته شكی در میان نیست.
در كل در تاریخ آمده است كه ابراهیم پاشا چندبار به دلیل اعتماد شخص سلطان به او، از توطئههایی كه علیه او چیده شده بود جان سالم به در برد، اما در نهایت یك روز صبح، جنازه بیجان او در راهروهای كاخ توپقاپی پیدا میشود (او در مجموع 13 سال وزیر اعظم دولت عثمانی بود) مراسم به خاكسپاری او هم برخلاف معمول مراسمی معمولی و ساده بوده است، اما در تاریخ آمده است كه سلطان سلیمان پس از مرگ مشكوك پارگایی بارهاو بارها اظهار ناراحتی كرده و به گونهای به خطا بودن آن مرگ اشاره كرد كه معلوم بود چنین قتلی با نظر مستقیم او انجام شده است. تاریخ گواهی میدهد كه به قتل رساندن وزیر اعظم از بزرگترین اشتباهات سلطان سلیمان بوده است.
پسر بزرگ پادشاه با اینكه میداند احضار به احتمال بسیار زیاد برای به قتل رساندن اوست اما دستور پدر را اجابت میكند و سلطان به شیوهای ناجوانمردانه او را در خیمه خود به قتل میرساند.
مصطفی، پسر ارشد سلطان سلیمان تنها پسر او از زنی غیر از خرم سلطان، فرزند ماهی دوران گلبهار سلطان بود، فرزندی كه تاریخ گواهی داده در میان برادران و خواهرانش و اصلا در كل تاریخ عثمانی یكی از نوادر بوده است. در واقع تمام روایات تاریخ حاكی از هوش، شجاعت و قدرت این شاهزاده است. اما مصطفی یك دشمن عمده به نام «خرم سلطان» داشت كه میدانست اگر مصطفی به عنوان شاهی برسد به رسم عثمانیها تمام برادران تنی و ناتنی خود یعنی فرزندان خرم و احتمالا خود او را به قتل خواهد رساند. خرم سلطان پس از به قتل رسیدن ابراهیم پاشا افراد نزدیك به خود را به سمتهای وزیر اعظمی و وزیر محاسبات و مالیات میگمارد و با كمك آنها و البته فرماندهان ینی چری (سپاهیان مخصوص و ویژه عثمانی) شروع به توطئه و بدگویی علیه مصطفی میكند و در نهایت این بدگوییها منجر به این میشود كه سلطان مصطفی را احضار كند، پسر بزرگ پادشاه با اینكه میداند احضار به احتمال بسیار زیاد برای به قتل رساندن اوست اما دستور پدر را اجابت میكند و سلطان به شیوهای ناجوانمردانه او را در خیمه خود به قتل میرساند.
تقریبا تمامی مورخان ترك و اروپایی متفقالقول میگویند به قتل رسیدن این شاهزاده شایسته بزرگترین اشتباه سلطان سلیمان بوده است و او تنها كسی بوده كه میتوانست شكوه و افتخار و وسعت امپراتوری پدر را حفظ كند و قتل او و به حكومت رسیدن سلیم دوران اوج عثمانی را پایان داده است و دوران نزول این امپراتوری را رقم زده است. بوسكوبر، سفیر اتریش در دربار عثمانی در مورد مصطفی نوشته: «مصطفی تحصیلكردهترین، باهوشترین و شجاعترین مردی است كه در میان عثمانیها دیدهام، امیدوارم كه این شاهزاده هیچگاه فرمانده قشون عثمانی در جنگ با اروپاییها نشود.»
در برخی روایات ترك آمده است كه سلطان سلیمان پس از كشتن پسر ارشدش بسیار از این كار ناراحت بوده و بارها خرم را به دلیل تلقین خیانت مصطفی به او سرزنش كرده و حتی از خود دور كرده حتی اشاره شده كه سلطان شعری در غم فرزندش میسراید كه به دستور سلطان سلیم تمام نسخههای موجود این شعر معدوم میشود.
مهمت گونسور متولد سال 1975 در شهر استانبول تركیه در مدرسه ایتالیایی این شهر تحصیل كرد و در 14 سالگی اولین فیلمش را بازی كرد. او پس از پایان تحصیل در دبیرستان به كار در كافه پرداخت و سپس مدل یك برند پوشاك شد اما بالاخره به سینما برگشت و با فیلم«حمام»مشهور شد.این بازیگر تازه بعد از چند سال حضور در سینما در 28 سالگی برای اولین بار به كلاس بازیگری رفت و سال بعد از پایان كلاس توانست جایزه بهترین بازیگر مرد را از جشنواره فیلم آنتالیا را بگیرد.
كنیزی كه به روایتی از اوكراین آمده بود و به روایتی از رومانی اسم اولیهاش روكسولانا بوده (و به روایتی آناستازیا) توسط تاتارها اسیر میشود و مرگ پدرش كه یك كشیش ارتودوكس بود را به چشم میبیند و همان موقع تصمیم میگیرد از مسببان این اتفاق انتقام بگیرد. اما در تاریخ تركیه آمده است كه تمام كینهتوزیها و دشمنیهای خرمسلطان و توطئههای او ناشی از حرص به قدرت و ترسش از رقبا بوده است. به هر حال خرم سلطان طی سالهای حضورش در حرم سلطان سلیمان از یك كنیز به زنی آزاد كه به همسری پادشاه عثمانی درآمد (این اتفاق تنها یك بار افتاده است) ارتقا یافت. او طی 30 سال حضورش در دربار، 4 پسر و یك دختر برای سلیمان به دنیا آورد اما معروف است كه میگویند 10برابر این تعداد جان گرفت.
در واقع ردپای او در قتل ابراهیمپاشا، شاهزاده مصطفی و بسیاری از زنان دربار و بزرگان سپاهی و حكومتی دولت عثمانی دیده میشود. در نهایت خرم پس از آنكه به آرزوی خود یعنی مطمئن شدن از جانشینی سلیمان با یكی از فرزندان خود رسید و به نفر اول حرم سلطان بدل شد، در 52 سالگی به علت ابتلا به عفونت ریه درگذشت. اما او به بزرگترین آرزوی زندگیاش یعنی بدل شدن به والده سلطان نرسید، زیرا همسرش پس از او از دنیا رفت. در تاریخ تركیه آمده است كه خرم سلطان به رغم كینهتوزیهایش قلبی مهربان داشته است و ساختن بیمارستانی مخصوص زنان، چند مكتبخانه و یك حمام بهداشتی توسط او را نشانههایی از نوعدوستی و مهربانی او میدانند. در تاریخ ردپایی از پشیمانی خرم سلطان از اقداماتی كه انجام داده ثبت نشده است، اما در داستانهای نوشته شده شاید از لحاظ دراماتیك كردن داستان آمده كه خرم در انتهای عمر خود از اقدامات مرگبارش پشیمان شده است.
متولد12 اوت 1983 بازیگری تركتبار اهل آلمان است. در كارنامه كاریاش دریافت جایزه كیك را به عنوان بهترین بازیگر زن دارد. در فیلمهایی همچون ستارهها بر روی نخ، خط و سفر بی بازگشت نقشهایی فرعی به عهده داشته است. او پیش از این در سریالی به اسم «پروندهای برای دو نفر» نیز به ایفای نقش پرداخته اما با بازی در سریال حریم سلطان شناخته شده و به شهرت رسیده است كه البته شهرتش در تركیه بسیار كمتر از شهرتش در ایران است.
یکی از همسران سلطان سلیمان، خرم سلطان نقش برجستهای در این سریال دارد که فردی است با روحیه قوی و محکم که به دلیل کمبودهایی که در گذشته داشته و بلاهایی که سرش آمده کینه شدیدی را با خود حمل میکند ولی برای رسیدن به اهدافش کاملا ثابتقدم و نترس است اما تمام روابط انسانی را زیر پا میگذارد و زیر یک نقاب پر از حسادت و کینه زندگی میکند، حتی به صمیمیترین دوست خود پشت کرده و قصد جان او را میکند که به نظر من چنین تصویری هیچ آثار مثبتی روی روابط دوستی بهخصوص در دختران ما نخواهد گذاشت.
ارهان افیونچو، یكی از پروفسورهای هیأت علمی موسسه عالی فرهنگ، زبان و تاریخ آتاتورك كه مشاور سابق سریال حریم سلطان نیز بوده است، میگوید: سریالهای تاریخی تركیه كاملا با واقعیت متفاوت هستند. سریالهای تاریخی علاوه بر یك بعد واقعی، یك بعد تخیلی هم دارند. شما برای ساخت بعد تخیلی این سریالها به تفكر بیشتری نیاز دارید، زیرا باید یك داستان خلق كنید. از سوی دیگر واقعیتهای سیاسی را میدانید و باید آنها را به سریال در حال ساخت اضافه كنید. اما كسی نمیداند كه سلطان زنانش را چگونه به دست میآورد و روزمرگی خود را چگونه سپری میكرد و به همین دلیل است كه شاید باید داستانپردازی كند؛ چیزی كه ما در حریم سلطان انجام دادیم در ابتدا بحث برفرستادن سلطان این سریال به سفرهای باشكوه بود و من قسمت سفرها را به سریال اضافه كردم اما نكته جالب این بودكه تعداد مخاطبان و رتبه سریال در این قسمتها كاهش پیدا میكرد. به نظر من باید به بخش محرمانه زندگی خصوصی احترام گذاشت. در غیر این صورت این بیاحترامی به زندگی خصوصی افراد است. در مستندات هیچ تخیلی وارد نیست اما بسیاری از سریالهای تاریخی تركیه، داستانی هستند نه مستند و با واقعیت فاصله دارند.
اگر بخواهیم روی سریال حریم سلطان متمركز شویم و به روابط افراد نگاه کنیم، میبینیم که روابط متزلزلی که بین افراد وجود دارد میتواند کاملا بر روابط زوجین، خانوادههای ایرانی، دخترها و پسرهای جوان ما تاثیرگذار باشد. متاسفانه شبهای متمادی که خانواده ها جمع صمیمیشان و حرفها و صحبتهایی که خیلی ارزشمند هستند را رها میکنند و تمام حواسشان به تماشای این سریال میرود در واقع به اساس خانواده خود ضربه میزنند.
به نظر میرسد این مجموعه تا حدودی مورد استقبال قرار گرفته که به نظر من این موضوع چند دلیل عمده دارد: 1. نزدیک بودن فرهنگ ترکها به ما، مسلمان بودن آنها، نزدیکی بسیاری از اعتقادات و عقایدشان، رواج داشتن مرد سالاری در این جامعه، حتی نزدیک بودن غذاهاو افکار خرافیشان. 2. لوکس بودن و اشرافیت بیش از حد و تنوع در لباسها و فرم و رنگآمیزی آنها، زیورآلات و جواهرات و همچنین استفاده از مناظر طبیعی و زیبا.3. علاقه طبیعی عموم مردم به سریالهایی که در آنها احتیاجی به زیاد فکر کردن و گذاشتن انرژی نیست و همه چیز داستان بیان می شود نه اینكه ذهن و فکر مخاطب را درگیر کند. 4. وجود تعداد کثیری از اقوام ترک در ایران و همچنین شناخت ایرانیها از کشور ترکیه و وقایع این کشور.
در كل میشود گفت این سریال ترویج دروغ و خیانتکاری و جبران بیمارگونه حقارتها و کینه توزی های افراطی است. یکسری افکار انتقامگیرانه، کینهتوزانه، حسادتهای بیمارگونه، قدرتطلبی، جبران همراه با حقارتهای زیاد و خرد کردن افراطی شخصیتها به دلیل رسیدن به اهداف، در آن است که به هیچ عنوان تاثیر خوبی بهخصوص بر جامعه ما نخواهد داشت. نشان دادن خیانتها و تعدد روابط نامناسب میتواند کاملا بر روابط زوجین و دیدگاههای جوانان ما تاثیرگذار باشد و به علت اینکه مدام جلوی چشمشان هست، عادی و طبیعی جلوه کند. همه ما کارهایمان را با یاد و نام خدا آغاز میکنیم، پس بهتر است تا پایان آن کار نیز خدا را به خاطر داشته باشیم و از او کمک بخواهیم و در هر سطح و مقامی فراموش نکنیم که از کجا آمدهایم و بدانیم انسانیت و انسان بودن بالاترین مقام بشر است.
اس ام اس شهادت امام علی (ع) 92|تسلیت شهادت امام علی (ع)
www.4uFun.ir
دانی زچه رو دیده ما میگرید / در ماتم شاه اولیا می گرید
تنها ز غمش اهل زمین گریان نیست / عیسی به فلک از این عزا میگرید
با تسلیت ایام شهادت مولای متقیان
در مناجات شبانه شبهای قدر را التماس دعا دارم
.
.
.
بر روح تمام شیعیان تیغ زدند
بر مردترین مرد جهان تیغ زدند
خورشیدبه سینه، ماه برسر می زد
انگاربه فرق آسمان تیغ زدند.
سالروز ضربت خوردن امام علی(ع) تسلیت باد
.
اس ام اس شهادت امام علی (ع)
.
شد کشته بمحراب عبادت حیدر
هر دیده بحال مرتضی می گرید
بـا گفتن “قد قتل” ز جبریل امین
در خلد برین خیر نساء میگرید . . .
اس ام اس شهادت امام علی (ع) 92|تسلیت شهادت امام علی (ع)
از حیدر مردانه ، عنایـت شده امشب
از ضربـت شبگانه شــکایت شده امشب
این قصه که امشب همه عالم به عزایند
از میـخ در خانه حـکایت شده امشب . . .
.
.
.
دنیای دنی، جای کسی همچو علی نیست
آغشت به خون، روی جهانتاب علی را
تا رد نکند خالق او، خواهش اورا
ز آن رنگ شهادت زده، محراب علی را . . .
.
.
.
نــخــورده سفــرهات جز خشکنانی
نــدیــده کـام تو جز استخوانی
نـــــدارد آســـمـــــان حــجـــره تـــو
به جز اقلیم اشکت کهکشانی . . .
.
.
.
خداحافظ ای نخــــــــل ها چاها
دگر نشـــــنوید از علـــــــــی آه ها
که شام علــــــــی گشته دیگر سحــــــر
که امشــــــــب رود نزد پیغمـــــــبر . . .
.
.
.
دل را ز شرار عشق سوزاند علی(ع)
یک عمر غریب شهر خود ماند علی(ع)
وقتی که شکافت فرق او در محراب
گفتند مگر نماز می خواند علی(ع) . . .
.
اس ام اس شهادت امام علی (ع) 92|تسلیت شهادت امام علی (ع)
.
محراب کوفه امشب در موج خون نشسته
یا عرش کبریا را سقف و ستون شکسته
سجاده گشته رنگین از خون سرور دین
یا خاتم النبیین، یا خاتم النبیین
از تیغ کینه امشب فرقی دو نیم گردید
رفت آن یتیم پرور، عالم یتیم گردید
با عرض تسلیت و التماس دعا
.
.
.
یک عمر تماشای دری خون آلود / یاد آوری حادثه ای سرخ و کبود
کم کم به علی بال پریدن میداد / ای تیغ نیازی به حضور تو نبود . . .
.
.
.
به فرق نازنینش کی اثر می کرد شمشیر
یقینا ابن ملجم وقت ضربت یا علی گفت . . .
.
.
.
برای صیقل روح و روان ها / به دل دریائی ازایمان نشانیم
برای اولین مظلوم عالم / بسی خون دل ازچشمان چکانیم
هزاران لعنت و نفرین بسیار / به قاتل های مولا مان رسانیم . . .
.
اس ام اس شهادت امام علی (ع) 92|تسلیت شهادت امام علی (ع)
.
امشب ، شب ناله در فراق پدری مهربان است
که غیر از چاه و نخل و ماه، کسی گریهاش را ندیده بود
پدری دلسوز که با آه همه کودکان یتیم شریک بود
و غصههای همه را بر جان خود هموار میکرد
ولی کسی از غربت او و دردهای دلش
با خاری در چشم و استخوانی در گلو ، خبر نداشت . . .
.
.
.
به نماز بست قامت که نهد به عرش پا را
به خدا علی نبیند به نماز جز خدا را
به نماز آخرینش چه گذشت من ندانم
که ندای دعوت آمد شه ملک لافتی را
همه اهل بیت عصمت زسرا برون دویدند
ابتا و واعلیا بنمود پر فضا را
.
.
.
به شهر کوفه در محراب طاعت / علی شد کشته در حال عبادت
ز پـور ملجم مردود کافر / بخون شد غوطه ور ساقی کوثر . . .
.
.
.
دل را ز شرار عشق سوزاند علی(ع)
یک عمر غریب شهر خود ماند علی(ع)
وقتی که شکافت فرق او در محراب
گفتند مگر نماز می خواند علی(ع)
.
.
.
ملائک پر زنان ، بر سر زنان از عرش می آیند
ببین بال ملائک را کز آن شق القمر تر شد
غروبی کرد ماه آن سان که دیگر بر نمی تابد
بیا زهرا ، تلافی کن علی آخر به بستر شد . . .
.
اس ام اس تسلیت شهادت امام علی (ع) 92|پیامک شهادت امام علی (ع)
.
بی ذکر علی صومعه و دیری نیست
کس را پـی درک ذات او سیری نیست
گویند که از غـیر علـی چشـم بپوش
هـر جـا نگـرم علـی بـود غیـری نیـست . . .
.
.
.
به قلبم سوره کوثر نوشتند
دلم را بنده قنبر نوشتند
به کوی عاشقی،
در لوح سینه
صد و ده مرتبه حیـــدر نوشتند . . .
.
.
.
در برج ولا مهر جهانتاب علی است
در شهر علوم سرمدی ،باب علی است
از اول خلقت جهان تا محشر
مظلوم ترین شهید محراب ،علی است . . .
.
.
.
شمشیر خصم تارک حیدر شکسته است
محراب، همچو لاله در خون نشسته است
فلک نجات و قائمه عرش کردگار
از موج خیز حادثه بى تاب و خسته است . . .
.
.
.
دل را ز شرار عشق سوزاند علی(ع)
یک عمر غریب شهر خود ماند علی(ع)
وقتی که شکافت فرق او در محراب
گفتند مگر نماز می خواند علی(ع)
تعداد صفحات : 4